שיטת מקנזי

שיטת מקנזי, נקראת MDT, כלומר Mechanical Diagnosis & Treatment. פותחה על ידי רובין מקנזי, בניו זילנד משנות החמישים. מדובר בתפיסה שונה ויעילה לטיפול בכאבי גב וצוואר אקוטיים או כרוניים. מחקרים רבים הוכיחו את יעילות השיטה במיוחד לטיפול בבלטי דיסק, ובפריצת דיסק בגב או בצוואר. לאירגון מקנזי העולמי סניפים רבים ברחבי העולם  והשיטה נלמדת גם בארץ כבר מספר שנים .

"הבדיקה המהימנה ביותר היא הדיווח של המטופל על הכאב שלו"

אנחנו בודקים איך הגב של כל מטופל מגיב: מהם העומסים והתנועות שמחמירים את הכאב, ומהם העומסים שמפחיתים את הכאב ומשתמשים בהם לטיפול.

הדוגמא הקלאסית להצלחת השיטה היא הטיפול בפריצת דיסק. המנגנון הנפוץ ביותר לפציעה של הגב ("היתפסות" של הגב, בלט דיסק, פריצת דיסק וכ"ו) הוא בעת כיפוף קדימה. כיפוף קדימה גורם ללחיצה של החוליות והדיסקים לאחור, ולכן רוב האנשים הסובלים מבעיות אלה יחוו קושי בכיפוף: ישיבה, התכופפות, קימה מישיבה או קושי לצאת מהרכב וכ"ו. אם אנחנו מוצאים במהלך הבדיקה שאכן כיפוף הגב מחמיר את הכאב, אנו יודעים שיש להימנע ממנו. מטופלים רבים יגיבו טוב ויחוו הפחתה בכאב המוקרן והפחתה בכאב הגב, דווקא בתנועה ההפוכה – הקשתה של הגב, כיוון שהיא "דוחפת" את הדיסק בחזרה פנימה. כאשר אנו מוצאים את התנועה הנכונה המתאימה למטופל, התרגול שלה ישפר את הכאב באופן מיידי.

חשוב להיבדק על ידי פיזיותרפיסט מוסמך מקנזי, שיתאים את הטיפול הנכון.

"The patient can regularly apply the procedures throughout the day, with far more frequency then would be possible if the patient was only treated in the clinic. They are able to become independent of the therapist and given the opportunity to manage their problem themselves should it recur in the future.”

המטופל חייב להבין את הבעיה שלו

ולדעת לטפל בעצמו, לשמור על עצמו